Uniwersytet Dzieci wraz z UWM debatują o zmianach w polskiej szkole

Debata podczas spotkania w Kortowie
„Zmiana w polskiej szkole, czyli o kształtowaniu postaw i kompetencji nauczycieli” - taki tytuł nosiła pierwsza debata zorganizowana przez Uniwersytet Dzieci na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

Fundacja Uniwersytet Dzieci gromadzi wokół siebie różne środowiska. Jest to praca z uczelniami i nauczycielami akademickimi, nauczycielami szkolnymi, ale także praca z biznesem, który włącza się w inicjatywy Uniwersytetu Dzieci coraz chętniej. I co najważniejsze, jest to oczywiście praca z i dla dzieci. Wszystkie te grupy spotkały się 15 lutego na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Kortowie w Starej Kotłowni i zainaugurowały cykl debat poświęcony zmianie w polskiej szkole.

Kompetencje miękkie poszukiwane

- Punktem wyjścia jest zastanowienie się nad zagadnieniem, które może wydawać się odległe, a mianowicie rynek pracy a podstawówka. Już w szkole podstawowej przygotowujemy młodych ludzi do życia, ale też i do pracy. Jakie kompetencje są im potrzebne już na tym etapie edukacyjnym, żeby znaleźli pracę, byli dobrymi pracownikami i byli szczęśliwi w życiu? Na pewno dużo mówić będziemy o kompetencjach miękkich, które wskazywane są przez pracodawców na całym świecie jako kluczowe i bardzo poszukiwane. Porozmawiamy też m.in. o kreatywności i krytycznym myśleniu – wyjaśnia Anna Grąbczewska, prezes Fundacji Uniwersytet Dzieci.

Uniwersytet Dzieci jest obecny na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim już od wielu lat. Inicjatywa cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Z roku na rok przybywa chętnych, jest wręcz walka o indeksy. Skłania to do rozmów i debat na temat zmian w polskiej szkole.

- Z tych zajęć, które są prowadzone zarówno z dziećmi w różnych kategoriach wiekowych jak i rodzicami tych dzieci wyłania się potrzeba dyskutowania o kondycji polskiej szkoły, o kształtowaniu postaw i kompetencji. Jednak kształtowanie postaw i kompetencji nauczycieli to nie jedyna kwestia. Druga to kształtowanie postaw społecznych przede wszystkim rodziców, czyli budowanie, a nawet odbudowywanie autorytetu zawodu nauczyciela. To bardzo istotne. Nie wystarczy dbać tylko i wyłącznie o kompetencje nauczycieli, ale również o to, aby ten autorytet zawodu nauczyciela był cały czas utrzymywany na wysokim poziomie – podkreśla prof. Jerzy Przyborowski, prorektor ds. kształcenia i studentów. - Chcę podziękować Uniwersytetowi Dzieci za to, że jest u nas, że się rozwija, że chce z nami współpracować i co ważne również pomagać w wychowaniu i nauczaniu przyszłych pokoleń – dodaje prof. Jerzy Przyborowski.

Ciekawość - klucz do nauki

Wykład inaugurujący wygłosił prof. Henryk Mizerek, kierownik Katedry Pedagogiki Ogólnej UWM.

- Będę mówił na temat warunków, które warto tworzyć, aby młodzi odkrywcy mieli szansę na rozwój i uczenie się. Trzeba zaakceptować fakt, że oni więcej mogą, niż nam się wydaje. Każdy taki mały człowiek - jak powiedział Einstein - jest geniuszem, tylko ten system, w którym funkcjonuje, powoduje, że mu się przestaje chcieć odkrywać. Zaczyna chodzić po śladzie, zamiast szukać – mówi prof. Henryk Mizerek. – U najmłodszych ciekawość świata jest naturalna, natomiast w przypadku młodych dorosłych jest już trudniej ich zainteresować. Dlatego kluczem jest tworzenie takich relacji, które sprzyjają uczeniu się zarówno jednych, jak i drugich, bo to nie jest tak, że tylko my mamy patent na wiedzę. Z tymi starszymi jest też tak, że nawzajem możemy się uczyć od siebie – dodaje prof. Henryk Mizerek.

Uniwersytet Dzieci nie miałby racji bytu bez tych, do których jest skierowany, czyli uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ich przedstawicieli nie zabrakło również na spotkaniu w Kortowie. Piotr Domański, uczeń III klasy Gimnazjum nr 3 w Olsztynie z Uniwersytetem Dzieci związany jest niemal od samego początku.

Najpierw studenci, później wolontariusze

- Gdy zostałem studentem Uniwersytetu Dzieci miałem ok 6 lat. Namówiła mnie mama, która powiedziała mi, że będzie to na pewno ciekawe doświadczenie. I tak się zaczęło. Bardzo mi się spodobało i zostałem. Za rok mój pobyt na Uniwersytecie Dzieci jako studenta zakończy się, dlatego zostałem wolontariuszem. Bardzo chcę nadal współpracować z Uniwersytetem Dzieci – mówi Piotr, reprezentant uczniów.

Jego kolega, Oskar Kołoszko jest uczniem I klasy LO 5 w Olsztynie i ma zdecydowanie krótszy staż.

- To dopiero mój pierwszy semestr. Podobnie jak kolegę namówiła mnie mama. Brałem udział w zajęciach o ekonomii miasta, dzięki czemu dowiedziałem się nieco więcej o smogu i o zagrożeniach związanych z rozwojem cywilizacji. Po dzisiejszym spotkaniu spodziewam się nowoczesnych rozwiązań w systemie szkolnym, które mógłbym przekazać dyrektorowi szkoły – dodaje Oskar.

Obaj studenci podkreślają, że jeszcze nie wiedzą, kim chcą być w przyszłości, gdyż plany zmieniają im się z dnia na dzień i co chwilę podłapują jakąś ciekawą myśl. Kim chce być w przyszłości - wie za to Iga Jakubowska, uczennica VII klasy SP 29 w Olsztynie.

- Nie wiem, czy akurat Uniwersytet Dzieci mnie do tego zainspirował, ale chciałabym zostać psychoterapeutką i pomagać ludziom. Co najbardziej podoba mi się na Uniwersytecie Dzieci? Chyba to, że prowadzone tu zajęcia są luźniejsze, można porozmawiać na różne ciekawe tematy i pracować w grupach. W szkole tego nie ma – przekonuje Iga Jakubowska.

Kolejna debata odbędzie się już wkrótce we Wrocławiu.

- Uniwersytet Dzieci funkcjonuje w 5 miastach, dlatego na pewno takich spotkań będzie przynajmniej pięć. Część z nich być może odbędzie się już w następnym roku akademickim. Z każdej takiej debaty planujemy wydać publikację, z którą będą mogli się zapoznać wszyscy zainteresowani. Taki dokument planujemy przesłać również do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Planujemy również zorganizować ogólnopolską konferencję naukową, na której moglibyśmy podzielić się naszymi wynikami również z przedstawicielami biznesu – podsumowuje Anna Grąbczewska.

Sylwia Zadworna

 

Już od 2007 roku Uniwersytet Dzieci zaprasza dzieci na wykłady i warsztaty, które pomagają im odkrywać i rozumieć świat. Zajęcia prowadzone są przez naukowców, specjalistów z różnych dziedzin, artystów i przedsiębiorców. Już ponad 21 000 dzieci w wieku 6-16 lat uczestniczyło w studiach na Uniwersytecie Dzieci, odkrywając i badając wiele dziedzin nauki w aktywny i angażujący sposób. Zajęcia odbywają się na terenie uczelni wyższych, w miejscach kultury, muzeach, firmach. Ośrodki Uniwersytetu Dzieci znajdują się w 5 miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Olsztynie i Poznaniu.

w kategorii